Wednesday, October 10, 2018

Colour blind, 2019/No distingo color, 2019

Colour blind, 2019/No distingo color, 2019


Homogeneity has been celebrated in our culture as a concept that tries to simplify the existence of people by eradicating the difference.  It uses fear as a tool of work and punishes those who challenge the status quo. Gloria , the character from which this piece was born is destroyed by its daring, intercultural and interreligious love affair. The search for her desire and her curiosity embodied in "a foreigner", faces not only her own anxiety generated by the unknown but also the emotional burden of abandoning your beliefs and being abandoned by your loved ones.  The fight against the status quo. Galdós puts hope and tragedy, at the end of the work in the future, reminding that more Gloria`s will fall until the world will change. At this time of nationalism and populism, Galdós's work vindicates resistance and sacrifice by trying unsuccessfully to embrace the difference.
Performance piece basesd in Galdós novel "Gloria"



Nuestra cultura ha celebrado la homogeneidad como un concepto que intenta simplificar la existencia de las personas erradicando la diferencia.  Utiliza el miedo, como herramienta de trabajo y castiga a los que retan el status quo. Gloria el personaje del que nace esta pieza es destruida por su atrevimiento, un amor intercultural e interreligioso. La búsqueda de su deseo y su curiosidad encarnadas en “un extranjero”,  se enfrentan no sólo su propia ansiedad generada por lo desconocido sino también a la carga emocional que supone abandonar tus creencias y ser abandonada por tus seres queridos.  La lucha contra el status quo. Galdós pone la esperanza, al final de la obra en el futuro, recordándonos que caerán más Glorias. En esta época de nacionalismos y  populismos la obra de Galdós reivindica la resistencia y el sacrificio intentando infructuosamente abrazar la diferencia.
Performance basada en la obra de Galdós "Gloria"









Friday, May 11, 2018

Los olvidados. The forgotten ones.




Performance duracional realizada en el CAAM (Centro Atlántico de Arte Moderno)


Performance: “Los olvidados” 2018
La Humanidad ha evolucionado constantemente, con mayor o menor éxito según las épocas, hacia una mayor tolerancia y respeto. En nuestra tradición histórico-cultural tenemos sin embargo tendencia a recordar las guerras y los desastres de forma generalizada y a veces se obvia la celebración y defensa de hechos o eventos que prueban el deseo del ser humano de mejorar y alcanzar una convivencia pacífica y armoniosa.



 Para la sociedad que sobrevivió a  las dos guerras mundiales, la posibilidad de una destrucción masiva y cruel de millones de seres humanos fue una realidad difícil de digerir y más aún de explicar y motivó no sólo cambios sistémicos en la sociedad y la cultura sino como todos sabemos también en el arte( no es casual que el Dadaismo y posteriormente el postmodernismo evolucionaran de sus cenizas). La Declaración Universal de los Derechos del Hombre responde a un deseo de no repetir la barbarie de esa época.  Sin embargo su contenido es hoy arrastrado por gobiernos, organizaciones y todo tipo de conglomerados que o bien han olvidado la historia o pretenden borrar un texto que les pone unos límites que no les interesa reconocer.  Esta pieza plantea al modo de cueva de Altamira la creación de una pieza de performance duracional que transcribe el texto de forma compulsiva y metódica, a medida que se escribe el mismo material, efímero, con el que se inscribe irá deteriorándose, cayendo, olvidándose…mientras la artista lucha por dar firmeza y cuerpo a un texto que desearía tuviera más valor.
El texto que transcribimos tiene una adaptación hecha con la colaboración de Elena Navarro (abogada) y la mía misma (Licenciada en Derecho) en la que pretendemos refrescar el texto recogiendo temas como la igualdad de género y excluyendo posibles lacras como el racismo.

Performance: "The forgotten ones" 2018Humanity has constantly evolved, with greater or lesser success towards greater tolerance and respect. In our historical-cultural tradition, however, we tend to remember wars and disasters in a generalized manner, and sometimes the celebration and defense events that had proved human being's desire to improve and reach a peaceful and harmonious coexistence are overlooked. For the society that survived the two world wars, the possibility of the massive and cruel destruction of millions of human beings was a difficult reality to digest and even more to explain and prompted not only systemic changes in society and culture but also as all we also know in art (it is not by chance that Dadaism and later postmodernism evolved from its ashes). The Universal Declaration of the Rights of Man responds to a desire not to repeat the barbarism of that era. However, its content is today dragged by governments, organizations and all kinds of conglomerates that either have forgotten the story or try to erase a text that puts some limits that they are not interested in recognizing. This piece presents the Altamira Cave concept as the space of a modern space to create a durational performance that transcribes the text of the Fundamental Human Rights * in a compulsive and methodical way, as the material is written, its ephemeral quality speaks about the fragility, it will deteriorate, fall, and be forgetten ... meanwhile the artist struggles to give firmness and body to a text that she wishes would have more value.*The text we transcribe has an adaptation made with the collaboration of Elena Navarro (lawyer) and my own (Law Degree) in which we intend to refresh the text by collecting topics such as gender equality and excluding possible dangers such as racism, colonialism...








Tuesday, October 24, 2017

All the invisible things that connect us.


Following my exploration within the performance as an intervention with the audience, the piece explores the relationships established by human beings when they come in contact with each other. Deprived of visual and verbal contact (most common forms of communication). In this first piece of a series dedicated to the exploration of the intangible, I will invite the audience to join me in a two-day interactive project. (20 hours)


They explored topics such as intuition, empathy, cooperation and fear.

During two days and during working hours the artist was in a dark room, in the TEA(Tenerife Espacio de las artes). The public could enter freely one by one and with the condition of not establishing verbal contact with the artist (physical contact was allowed). The participants were instructed to take note of the assigned number and then leave their comments on the experience. The person wandered through the space until he or she met (or not) the artist.










Siguiendo mi trayectoria dentro del performance como intervención con la audiencia la pieza explora las relaciones que establecemos los seres humanos por el mero hecho de entrar en contacto los unos con los otros y privados de l contacto visual y verbal (formas de comunicación más habituales). En esta pieza primera de una serie dedicada a la exploración de lo intangible invitaré a la audiencia a unirse a mí en un proyecto interactivo de dos días de duración. (20 horas)
Se exploraron temas como la intuición, la empatía, la cooperación y el miedo.
Durante dos días y en horario laboral la artista estuvo en una sala oscura, en el TEA. El público podía entrar libremente de uno en uno y con la condición de no establecer contacto verbal con la artista aunque si se permitía el contacto físico. Los y las participantes eran instruídos de tomar nota del número asignado y luego dejar sus comentarios sobre la experiencia. La persona deambulaba por el espacio hasta que se encontraba o no a la artista.  


Saturday, October 29, 2016

Borradas, Erased, 2016





“Borradas” es una performance que se encuadra dentro de un proyecto más extenso de la artista denominado la “Manos escondidas” que hace referencia a la invisibilidad de la mujer en la Historia. Para esta pieza la artista trabaja la violencia que supone el hecho de borrar a las mujeres de la historia y negarles el reconocimiento a sus aportaciones al desarrollo de la Humanidad.



Photo: Thomas P. Proffe

Photo: Thomas P. Proffe

Photos: Thomas P. Proffe

Photos: Thomas P. Proffe

Photo: Nacho González Oramas

Photos: Thomas P. Proffe

Sunday, July 31, 2016

Missing 2016


Missing, 2016


 In this piece to be realize in Hamilton Ontario on October 11th the female character will be Elizabeth Catherine Bagshaw, physician (b near Cannington, Ont 18 Oct 1881; d at Hamilton, Ont 5 Jan 1982). She had a successful 60-year medical practice after graduating from University of Toronto (MB) in 1905, but is best known for her 30 years as medical director of the Hamilton Birth Control Clinic. Cheerful and courageous, she accepted the post in 1932 despite opposition from medical colleagues and local clergy and worked with dedicated volunteers to provide Hamilton women with inexpensive and reliable contraceptives. Bagshaw received numerous honours throughout her long life, including an honorary doctorate from McMaster.  Missing is the first of a number of projects dedicated to bring to public awareness the role of women in different communities all over the world. The public intervention consists in posting all over a town(in this case Hamilton) posters of a woman, asking if anybody knows who she is. A web site with an explanation about each woman is provided. The project serve as a way to generate awareness about important women in their communities as well as to have a statistic about how much people in the community really know about their existence and achievements. The idea is to open up a dialogue about why women work has gone unrecognized or underestimated and if there has been changes in this situation in the last decades.











Cuando claman los cristales, 2016


Cuando claman los cristales
Citizen participation has a lot to do with the ways we understand democracy and culture. Participation is much more than to vote periodically. It involves to create ways to allow the citizens to have a say in what is going on in their society allowing some empowerment. Once empowerment begins to grow we realize that we do have actually a voice and that we can change the things that happen around us.
This piece is a metaphor to that power we have, transparent but strong.

La participación ciudadana tiene mucho que ver con las formas en que entendamos la democracia y la cultura. Más allá del concepto simplista de votación cada cuatro años, la democracia implica un entramado estructural que permita el acceso de la ciudadanía a estructuras que permitan su empoderamiento. A medida que desarrollemos esta sensación de empoderamiento llegamos a la conclusión lógica de que nuestros pensamientos e ideas son de interés para los demás y que a través de ciertos mecanismos podríamos llevarlas a cabo. El sistema actual de democracia carece de esta estructura y se ha ido deformando para alimentar a una oligarquía arcaica y avariciosa que pone en peligro la mismísima existencia de la vida en nuestro planeta.
Si bien esto parece descaradamente lógico lo cierto es que las clases oligárquicas han negado esta posibilidad fomentando la creación de la idea de que sólo ellos están preparados para la labor de gobernar utilizando el rancio discurso del miedo y aprovechando las estructuras implantadas a través de la religión por el monoteísmo un funcionamiento jerárquico obsoleto que suele derivar en comportamientos corruptos. En nuestro país con una carencia estructural de procedimientos democráticos, amplias estructuras religiosas y con vestigios de una dictadura de casi medio siglo este procedimiento de democratización pasa por crear de la nada.
 En esta pieza de intervención en el espacio público queremos durante quince minutos trasladar a la calle el clamor de lo frágil de lo transparente del cristal…la voz de un barrio que sonara, sensible y acompasada pero también potente y resilente invade todos los espacios.


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INTRODUCCION

      rosa mesa art has been of a multidisciplinary nature from its begginnings exploring multirud of subjects and mediums but with a basic ...